Juridikstudierna

Datum: 2012-01-18 Tid: 19:31:00

Ända sedan jag slutade gymnasiet har jag inför varje ny termin bläddrat bland kurserna och programmen i universitets- och högskolekatalogerna. Det tog mig flera år att komma på vad jag ville läsa, och det var halvt uteslutningsmetoden och halvt hjärtat som till slut ledde mig hit.

Från början var jag inne på att läsa internationella relationer eller mänskliga rättigheter. Men jag hade svårt att se vad jag skulle bli efter en sådan utbildning.

När jag hade läst Pojken som kallades Det kände jag starkt att jag ville bli socionom! Det var här jag verkligen började känna att jag vill jobba för barns rättigheter och värna om de som far illa.

Jag vet inte exakt när det svängde (i början av 2008?), men till slut kom jag i alla fall fram till att jag skulle läsa juridik! Ungefär samtidigt insåg jag att det skulle bli väldigt svårt eftersom jag hade väldigt dåliga betyg från gymnasiet... Men efter att ha skrivit 1.4 på högskoleprovet och läst ett samhällsvetenskapligt basår på folkkhögskola så kom jag ju faktiskt in!

Målet med mina juridikstudier ligger väldigt långt ifrån det som många först tänker på, dvs advokat, rättegångar, affärsjurist och notarietjänstgöring.
Drömmen är att jobba på FN, Unicef eller något liknande. Jag vill som sagt jobba för barns rättigheter, värna om de som far illa, kämpa för en bättre värld Lite flummigt, och jag vet egentligen inte exakt hur eller var, eller om det ens finns den typen av jobb för en jurist? Vi får se vart framtiden för mig :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Alla bilder är tagna av mig om ej annat anges. Mina bilder är skyddade enligt upphovsrättslagen, vilken innebär att de ej får användas utan mitt tillstånd.
Januari · Februari · Mars · April · Maj
Juni · Juli · Augusti · September
Oktober · November · December

Januari · Februari · Mars · April · Maj
Juni · Juli · Augusti · September
Oktober · November · December

Januari · Februari · Mars · April · Maj
Juni · Juli · Augusti · September
Oktober · November · December

Januari · Februari · Mars · April · Maj
Juni · Juli · Augusti · September
Oktober · November · December

Januari · Februari · Mars · April · Maj
Juni · Juli · Augusti · September
Oktober · November · December

Januari · Februari · Mars · April · Maj
Juni · Juli · Augusti · September
Oktober · November · December

Januari · Februari · Mars · April · Maj
Juni · Juli · Augusti · September
Oktober · November · December

Januari · Februari · Mars · April · Maj
Juni · Juli · Augusti · September
Oktober · November · December