Kroppsanalys hos en PT

 
Imorse träffade jag en PT för att göra en s.k. kroppsanalys. Detta är något jag gjort en gång förut, men det skiljde väldigt mycket i upplevelse dessa två gånger emellan.
 
Förra sommaren köpte jag och min bror en Groupon-deal och gick till ett företag som, i mina ögon, främst försökte sälja på oss diverse pulver och bantningspreparat. Själva mätningen kändes som en bisak - och de glömde ge oss den utlovade goodiebag'en. 
Idag kom jag till mötet med svala förväntningar, och trodde att vi i princip bara skulle väga/mäta och sen prata om siffrorna. Men den här tjejen, som var lika gammal som jag, hon överträffade mina förväntningar på alla plan! 
 
Hon började med att nypa mig i fettet och mäta med någon slags sticka, och sen mätte hon hela omkretsen på tre ställen med ett måttband. Sen fick jag göra olika styrke-, uthållighets-, balans- och koordinationsövningar samtidigt som hon tog tiden och mätte min puls med hjälp av en pulsklocka. Efter det ställde jag mig på vågen som utöver själva vikten även mätte resistensen i fett, muskelmassa och vatten, och på så sätt fick fram olika siffror. 
 
Först och främst kan jag konstatera att ja, jag är stel som en pinne. Jag har korta hamstrings och korta hälsenor och är allmänt stel och ovig. Detta visste jag och alla som känner mig, och nu bekräftades det även av PT'n. Jag bör (men lär inte) med andra ord utföra någon form av yoga/stretch varje dag, helst både morgon och kväll.
 
Jag är även svagare och har sämre kondition än jag trodde. Och siffrorna tyder på att jag knappt förbättrats sedan förra sommaren, något som var en liten besvikelse. Visserligen gjordes mätningarna på två olika slags maskiner och olika tidpunkt på dagen... Jag känner mig mycket starkare än förra året, men muskelmassan har i princip inte ökat (enligt siffrorna).
 
Men jag måste säga att den här tjejen ingav stort förtroende, verkade oerhört kunnig och professionell och hon var väldigt inspirerande! Självklart vill hon att man ska köpa hennes tjänster, men hon "sålde det inte på en". Jag som inte alls seriöst övervägt PT förut har ändrat inställning och funderar rentav på att träffa henne en gång per månad. 
 
Nu beror ju träningsupplägget på så mycket mer än bara de siffror vi fick fram idag, och jag glömde fråga henne om ectomorph osv och hur det påverkar min träning. Men eftersom hon är utbildad coach, idrottsterapeut, kostrådgivare och PT, så har jag fullt förtroende för att hon har kapaciteten att väga in alla aspekter i mitt liv. Generellt så pratade hon inte bara om gym utan även om välmående, bra sömn, stress och så vidare.
 
Nu har jag skrivit en halv uppsats, men som sagt.. jag är väldigt nöjd med mötet och jag rekommenderar det verkligen! Nu ska jag lägga om mitt träningsschema lite, träffa henne några gånger och sen får jag göra en ny mätning om ett halvår ungefär.
 
Länkar här om någon är intresserad av att själv gå.
 
 
 
Det känns inte helt bekvämt att basunera ut alla mina siffror såhär, men jag gör det ändå. Det som saknas i tabellen är min "konditionszon" som var 155 - 185 slag/min, och min maxpuls som var ca 195. Men det där med puls har jag aldrig riktigt förstått? (Hur man använder sig av siffrorna alltså, själva pulsen fattar jag ju haha.)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback